En resa in i Rolex värld
Hans Wilsdorf var starkt övertygad om människans förmåga att innovera och sträva efter ypperlighet.
Publicerad den 9 april 2024
Mer än 120 år efter att märket skapades är grundarens filosofi tydligare än någonsin, från tillverkningen av företagets klockor till dess åtaganden världen över.
Motståndet jag mötte verkade oövervinneligt.
Engagemang för ypperlighet
Sedan starten har Rolex historia utmärkts av sökandet efter perfektion och ambitionen att göra nya bedrifter möjliga.
I början av 1900-talet var en Londonbaserad entreprenör med stora visioner på väg att slå igenom. Hans mål? Att för sin samtids klocktillverkningsvärld introducera en karaktäristisk, ditintills okänd urtavla: Rolex. Det var ett nytt namn, uppfunnet 1908, som inom loppet av några få årtionden skulle komma att bli ett av världens mest respekterade märken. Som Hans Wilsdorf berättade i sina memoarer om företagets tidiga dagar verkade motståndet som han mötte till en början oöverstigligt.
Entreprenören började med mycket lite, men han hade ovärderliga egenskaper – vision, uthållighet och en enastående förmåga att arbeta. Efter att ha blivit föräldralös vid 12 års ålder och med endast sin beslutsamhet för att hjälpa honom övervinna utmaningar, kom Hans Wilsdorf att uppfinna världens första vattentäta, självuppdragande armbandsur med en Perpetual-rotor – en klocka som har blivit en måttstock för kvalitet och prestige.
”Alltför komplicerad, för ömtålig, dåligt anpassad” – armbandsklockan möttes med skepsis. Hans Wilsdorf litade ändå på sin fasta övertygelse och lyckades uppnå sitt djärva mål att etablera Rolex-klockan – Oyster Perpetual – som sinnebilden för den vattentäta klockan: exakt, robust och med en förmåga att klara alla förhållanden. Men han var inte bara en visionär som gav Rolex-klockorna deras grundläggande tekniska och estetiska egenskaper. Hans ständiga strävan efter perfektion åtföljdes av stor generositet och en orubblig tro på människans förmåga.
Förenad expertis
Rolex är ett integrerat och oberoende företag med tillverkningsresurser som omfattar många kunskaper och färdigheter. Urmakare, ingenjörer, designers och andra specialister arbetar nära tillsammans med allt från utformningen till tillverkningen av klockorna. Rolex företagskultur är främst baserad på mänskliga värden, vilket placerar både expertis och mjuka färdigheter i centrum för varumärkets verksamhet.
Hos Rolex finns många olika yrken med anställda som är experter inom sina olika områden. Företaget har fullständig kontroll över de väsentliga komponenterna, från gjutning av guldlegeringar till bearbetning, finish och montering av urverk, boetter, urtavlor och armband, samt juvelinfattning. Rolex kunnande är också tillgängligt över hela världen tack vare företagets exceptionella nätverk för service efter försäljning.
För att säkerställa att märkets expertis lever vidare i framtiden har Rolex ett eget utbildningscentrum, som ligger i Genève. Utbildningscentrets syfte är att främja ypperlighet och utveckla företagets anställda och det tillhandahåller utbildningar för anställda och lärlingar. Företaget strävar efter att föra vidare sina stolta färdigheter och sitt expertkunnande till yngre generationer.
En klocka som ingen annan
Oyster Perpetual-kollektionen skapades utifrån framgångarna för den ursprungliga Oyster-modellen som patenterades och lanserades 1926. Den var världens första vattentäta armbandsur och spelade en banbrytande roll för utvecklingen av det moderna uret. Med tiden kunde Oyster stoltsera med många andra innovationer – som det självuppdragande urverket med Perpetual-rotorn (1931) – som formade identiteten hos modellerna i kollektionen och gav upphov till Rolex rykte för ypperlighet som bland annat vilar på kronometrisk precision och tillförlitlighet.
Oyster utvecklades undan för undan till en kollektion av klockor som integrerade nya funktioner och innovativa tekniker. Alla modellerna i kollektionen delar grundläggande egenskaper och en stark visuell identitet. Idag består kollektionen av 12 serier uppdelade på två kategorier: klassiska klockor som Datejust och Day-Date samt professionella klockor, däribland Explorer och GMT-Master II.
Som pionjär inom tillverkningen av armbandsur är företaget en källa till talrika större innovationer inom klockindustrin och har gjort mer än 600 patentansökningar sedan företaget startades.